Heb je een eigen applicatie waar je vragenlijsten in aanbiedt? Dan kun je deze in Johan aanbieden met behulp van onze API. Hierbij hoe je de vragenlijst, berekeningen en data grotendeels in eigen beheer binnen jouw applicatie en is het toch mogelijk om de resultaten hiervan in het Johan portaal te tonen.
Hoe werkt het?
Binnen Johan komt een tegel te staan voor jouw vragenlijst. Als de deelnemer hierop klikt krijgt hij een notificatie dat hij wordt doorgestuurd naar jullie applicatie. Vervolgens komt hij op een, door jullie te specificeren, pagina terecht en sturen wij een token mee waarmee jullie een aantal acties voor deze persoon in gang kunnen zetten.
De deelnemer vult de vragenlijst in en aan het eind van de vragenlijst sturen jullie de deelnemer én zijn resultaten naar ons terug, zodat de deelnemer deze in zijn eigen Johan kluis kan bekijken.
Welke route kies jij?
Voor het terugsturen van de resultaten naar Johan zien we over het algemeen drie smaken naar voren komen:
PDF-rapport
Als jullie in de applicatie een PDF-rapport genereren voor de deelnemer, dan is de snelste manier om de koppeling op te zetten om puur dit PDF-rapport naar Johan terug te sturen. De deelnemer kan deze in zijn kluis terugvinden en delen met een eventuele coach. Deze koppeling vergt het minste inrichting binnen Johan en is snel en eenvoudig op te zetten.
Het grote nadeel van deze route is dat er verder geen berekende resultaten binnen Johan bekend zijn en dat voor de werkgever dus ook geen managementinformatie kan worden getoond binnen Johan.
Berekende resultaten
De tweede en meest gebruikte optie is daardoor om niet een losse PDF terug te sturen naar Johan, maar om de berekende resultaten naar ons terug te sturen. Hierdoor kan deze zowel in het dashboard van de medewerker als in het analytics dashboard van de organisatie worden teruggekoppeld.
Alle berekeningen blijven bij jullie in de applicatie staan, maar in Johan moet wel worden ingebouwd welke waarden wij terug mogen verwachten en wat deze verder betekenen. Stel bijvoorbeeld dat iemand op de schaal ‘Werkstress’ een 4,3 heeft gescoord, dan moet ook in Johan worden ingebouwd dat degene hiermee in de categorie ‘Hoog’ valt.
Ruwe data
Tenslotte heb je nog de optie om de antwoorden op alle losse vragen naar ons terug te sturen. Hierdoor moet in feite het grootste gedeelte van de vragenlijst in Johan worden nagebouwd. Het resultaat hiervan is dat vrijwel alle data ook in Johan staat, waardoor zowel de medewerker als de organisatie binnen Johan het meeste kunnen doen a.d.h.v. deze data.
Het nadeel is uiteraard dat deze route het meeste inrichtingswerk vereist. Daarnaast moeten hiervoor ook alle rekenregels in Johan worden ingebouwd, wat voor jullie dubbel onderhoudt betekent als er wijzigingen hierin worden doorgevoerd.
In het kort zie je dus dat hoe meer informatie je binnen Johan beschikbaar wilt hebben, hoe meer je ook binnen Johan moet inrichten. De meest gebruikte route is daarom de route van de berekende resultaten. Hiermee breng je relatief snel een koppeling tot stand, houd je alle rekenregels in jouw eigen applicatie en heeft de organisatie alsnog toegang tot management informatie in het analytics dashboard.
De koppeling inbouwen
Nu je hebt gekozen hoe je de resultaten naar Johan wilt terugsturen, wordt het tijd om de koppeling daadwerkelijk in te bouwen. Hiervoor doorloop je de stappen in de volgende artikelen:
De stappen in het eerste artikel staan hoef je alleen de eerste keer dat je een koppeling met Johan aanlegt te doorlopen.