Via onze API is het mogelijk om koppelingen te leggen tussen Johan en andere applicaties. Deze koppelingen worden gebruikt voor twee doeleinden:
- Single Sign-On (SSO) Laat een gebruiker moeiteloos tussen twee applicaties wisselen zonder extra in te loggen.
- Data uitwisseling Wissel data uit tussen beide applicaties, zodat de deelnemer al zijn data op de juiste plek heeft staan.
Single Sign-On (SSO)
Via de Single Sign-On (SSO) oplossing kunnen deelnemers met hun Johan-account inloggen in andere applicaties. Hierdoor hoef je als gebruiker als je vanuit Johan naar een andere applicatie gaat niet opnieuw in te loggen. Dit zorgt voor een eenvoudiger werkproces voor de deelnemer en haalt enkele drempels weg om aan de slag te gaan in jouw applicatie. Voor elke SSO-oplossing heb je twee partijen: de Service Provider en de Identity Provider. De Service Provider is de webserver waarbij je wilt inloggen, de Identity Provider is de partij die de gebruiker authentiseert en na authenticatie aan de Service Provider het signaal geeft dat de gebruiker mag inloggen. In onze SSO-oplossing geldt Johan als de Identity Provider: deelnemers kunnen hierdoor met het Johan-account inloggen in andere applicaties. Zodra deelnemers zijn ingelogd met een Johan-account kunnen ze hierdoor direct inloggen in de andere applicatie, zonder dat hier extra handelingen voor vereist zijn. Indien je vanuit Johan naar een andere applicatie verwijst kun je op deze manier dus een soepele ervaring bieden. Daarnaast kun je Johan ook aanbieden als standaard registratie methode, vergelijkbaar met de bekende Registreren via Google of Facebook opties. Het is niet mogelijk dat jij als applicatie als Identity Provider optreedt en Johan de Service Provider is. Indien je vanuit jouw applicatie naar Johan wilt verwijzen en daarbij een SSO-oplossing wilt bieden voor een soepele ervaring, dan kun je het best de deelnemers zich direct met een Johan-account laten registreren bij het aanmaken van een account in jouw applicatie. In dat geval loggen deelnemers direct in bij Johan zodra ze willen inloggen in jouw applicatie en kun je ze dus ook moeiteloos doorverwijzen naar Johan. In onze documentatie lees je hoe je gebruik kunt maken van onze SSO-oplossing.
Authentiseren vs. Autoriseren
Een belangrijk punt m.b.t onze SSO-koppeling is dat wij alleen de gebruikers voor jullie authentiseren, maar ze niet autoriseren. Wij bevestigen dat deze gebruik is wie hij zegt dat hij is. Wij bepalen echter niet welke rechten deze gebruiker vervolgens heeft in de applicatie. De SSO dient vooral om gebruikers heel eenvoudig, zonder extra te moeten inloggen, te laten wisselen tussen Johan en jouw applicatie. Zijn er bepaalde modules in jouw applicatie die niet toegankelijk moeten zijn voor alle gebruikers? Dan dien je in jouw applicatie hiervoor nog een aantal extra controles in te bouwen. Via aangepaste redirect URLs in Johan is het echter wel mogelijk om een deel van deze informatie vanuit Johan te laten meesturen.
Data uitwisseling
Onze API biedt mogelijkheden om data uit te wisselen tussen Johan en jouw applicatie. Hierbij is het momenteel alleen mogelijk om data vanuit jouw applicatie terug te sturen naar Johan, zodat deze data zichtbaar is voor de deelnemer in zijn Johan-account, deze data ingezien kan worden door een professional of teruggekoppeld kan worden in de groepsrapportages in het analytics dashboard. Hierdoor staan alle relevante gegevens van deze persoon in zijn persoonlijke Johan-kluis en kan hij al deze informatie op één plek terugvinden i.p.v. te moeten wisselen tussen verschillende applicaties en rapporten om een bepaald resultaat te vinden. In feite is het via deze route mogelijk om allerlei verschillende soorten datapunten terug te sturen naar Johan. Een aantal van de mogelijke toepassingsmogelijkheden zijn:
- Vragenlijsten: een deelnemer vult een vragenlijst in binnen jouw applicatie, de resultaten worden wel teruggestuurd naar Johan.
- Afspraak informatie: een deelnemer plant een afspraak in via jouw applicatie en de details van deze afspraak worden teruggestuurd naar Johan, zodat de deelnemer zijn afspraak informatie terug kan vinden in zijn dashboard.
- Dossier informatie: wellicht heb je in een ander systeem bepaalde informatie of bestanden staan die je ook voor de professionals binnen Johan inzichtelijk wilt hebben. Door deze gegevens naar Johan te sturen kunnen de professionals inzage hierin opvragen.
Er zijn meerdere opties mogelijk naast bovenstaande voorbeelden. Wil je met ons sparren over de mogelijkheden? Neem dan contact op met support@johan.nl. In onze documentatie kun je onder de kop ‘Post data’ lezen hoe je deze koppeling tot stand kunt brengen.